Skip to main content
1. Bagaimana permohonan penajaan pendidikan JPA boleh dibuat?

Iklan permohonan program penajaan JPA akan dikeluarkan dari semasa ke semasa dalam laman sesawang https://bmipenajaan.jpa.gov.my/

2. Apakah Pinjaman Boleh Ubah (PBU) 2016?

Pinjaman Boleh Ubah merujuk kepada bentuk penajaan secara pinjaman yang ditawarkan kepada pelajar-pelajar tajaan JPA bagi semua program penajaan di bawah JPA kecuali Program Dermasiswa B40.

Perjanjian pinjaman dikuatkuasakan mengikut empat keadaan seperti berikut:

  • pinjaman ditukar kepada biasiswa penuh dan dikecualikan daripada bayaran balik sekiranya pelajar berkhidmat dalam Perkhidmatan Awam setelah tamat pengajian;
  • bayaran balik sebanyak 25% daripada jumlah pinjaman yang diterima sekiranya pelajar berkhidmat dengan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) setelah tamat pengajian;
  • bayaran balik sebanyak 50% daripada jumlah pinjaman yang diterima sekiranya pelajar berkhidmat dengan Syarikat Swasta dalam negara setelah tamat pengajian; dan
  • selain daripada keadaan seperti di atas, pelajar dikehendaki membayar balik sepenuhnya nilai pinjaman.

3. Apakah Student Assessment Centre (SAC)?

Student Assessment Centre merupakan kaedah pemilihan pelajar bagi calon-calon yang telah disenarai pendek. Kaedah tersebut mengandungi dua elemen utama, antaranya Latihan Dalam Kumpulan (LDK), temu duga atau apa-apa pendekatan yang dicadangkan mengikut kesesuaian. Tujuan SAC adalah bagi menyediakan profil interpersonal pelajar dan menyediakan maklumat kumulatif berkenaan kompetensi pelajar bagi memilih pelajar terbaik untuk ditaja JPA.

4. Apakah elaun yang disediakan oleh pihak JPA?

Elaun (tertakluk kepada peringkat dan tempat pengajian bagi penentuan Kadar A, B atau C):

a. Elaun Sara Hidup;
b. Elaun Penginapan;
c. Elaun Buku;
d. Elaun Alat Perkakas;
e. Elaun Pakaian Panas;
f. Elaun Tesis (tertakluk kepada peringkat dan mod pengajian);
g. Elaun Latihan Amali / Klinikal / Kerja Lapangan / Posting Elektif;
h. Elaun Akhir Pengajian;
i. Elaun Perjalanan;
j. Elaun Penempatan;
k. Elaun Bantuan Sewa Rumah;
l. Elaun Bantuan Keluarga; dan
m. Elaun Penyelidikan.

5. Bagaimana saya boleh menuntut elaun latihan amali?

Tuntuan elaun latihan amali boleh dibuat dengan mengisi borang tuntutan elaun latihan amali yang boleh didapati di HEP tempat pengajian atau di Portal https://bmipenajaan.jpa.gov.my. Sila catatkan rujukan fail JPA (no. K/P) bagi memudahkan proses tuntutan ini.

Permohonan tuntutan hanya boleh dibuat selepas latihan amali tamat dilaksanakan (selewat-lewatnya 30 hari sebaik tamat tempoh latihan) dan sekiranya lewat melebihi tempoh yang ditetapkan adalah bergantung kepada budi bicara Jabatan ini.

6. Apakah syarat permohonan Nikah Kahwin ketika pengajian bagi pelajar-pelajar tajaan JPA?

Pelajar hanya dibenarkan berkahwin ketika dalam pengajian selepas mendapat kebenaran daripada pihak JPA. Syarat untuk diluluskan adalah pelajar mestilah tidak berkahwin dengan bukan warganegara, dipersetujui oleh penjamin dan keluarga dan mempunyai kedudukan akademik yang baik. Perkahwinan tanpa kebenaran pihak penaja boleh menyebabkan penajaan pelajar ditamatkan dan tuntutan gantirugi dikenakan ke atas pelajar. Borang Nikah Kawin boleh didapati di laman web https://bmipenajaan.jpa.gov.my

7. Bolehkah saya menyertai Program Mobiliti atau pertukaran pelajar di universiti di luar negara atau di luar dari negara pengajian?

Pelajar yang ingin mengikuti program mobiliti berbentuk akademik (mempunyai pindahan jam kredit) biasiswa dibayar dengan kadar dalam negara / negara pengajian asal sahaja bagi semester berkenaan. Pelajar dikehendaki mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan seperti insurans keselamatan dan sebagainya. Sebarang pelanjutan adalah dengan tanggungan pelajar sendiri. Bagi program bukan berbentuk akademik, pelajar diberi penangguhan penajaan dan sekiranya pengajian pelajar memerlukan pelanjutan, pelajar perlu menanggung sendiri kos pelanjutan terbabit. Pelajar perlu mengemukakan permohonan mengikuti program tersebut dalam tempoh 30 hari sebelum program tersebut berjalan kepada:

a. Pelajar dalam negara dipanjangkan kepada email Unit Pembangunan LSP Dalam Negara di Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya..


b. pelajar luar negara dipanjang kepada Pejabat Penasihat dan Latihan di negara pengajian.

Borang Program Mobiliti boleh didapati di laman web https://bmipenajaan.jpa.gov.my

8. Bolehkah saya bertukar penaja sekiranya saya ditawarkan oleh penaja lain setelah saya menerima biasiswa JPA?

Pelajar tajaan JPA tidak dibenarkan sama sekali menerima tajaan lebih daripada satu penaja. Jika pelajar ingin menukar penaja lain, sila kemukakan surat rasmi ke Jabatan ini.

9. Bolehkah saya bertukar kursus atau bidang selepas mengikuti pengajian dan menerima biasiswa JPA?

Tiada sebarang pertukaran kursus dibenarkan melainkan atas sebab-sebab yang difikirkan munasabah. Sebarang permohonan pertukaran kursus akan diputuskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Biasiswa dan sekiranya mesyuarat bersetuju meluluskan permohonan tersebut, maka penajaan ke atas pelajar akan diteruskan untuk kursus yang baru. Namun, jika sebaliknya, penajaan ke atas pelajar mungkin akan ditamatkan. Sekiranya pelajar tajaan ingin bertukar kursus, pelajar perlu kemukakan surat rasmi kepada Jabatan ini memaklumkan sebab-sebab ingin bertukar kursus.

10. Bolehkah saya memohon sekiranya telah mempunyai penaja lain seperti PTPTN?

Jika pelajar memilih untuk menerima tawaran penajaan JPA, pelajar adalah bertanggungjawab dalam urusan penamatan kemudahan pinjaman PTPTN atau penaja-penaja lain.

11. Apakah perkhidmatan yang disediakan di Portal MySELF (Malaysian Student Engagement Online Feed)?

a. Pengemaskinian Maklumat Peribadi & Perhubungan;
b. Semakan Jadual Bayaran Elaun Sara Hidup (ESH);
c. Semakan Jadual Bayaran Balik Pinjaman/Gantirugi;
d. Semakan Bil Tuntutan Pinjaman/Gantirugi;
e. Semakan Status Senarai Hitam;
f. Lapor Diri Atas Talian;
g. Permohonan Penangguhan Kontrak;

12. Bagaimana sekiranya tempoh penajaan tidak sepadan dengan tempoh pengajian universiti?

Pelajar perlu mengisi borang pindaan tempoh yang boleh didapati di laman web https://bmipenajaan.jpa.gov.my dan kes pelajar akan dibawa ke Mesyuarat Jawatankuasa Biasiswa untuk pertimbangan.

13. Bagaimana pelajar boleh melapor diri setelah tamat belajar? Dengan melayari laman web berikut:

a. http://myself.jpa.gov.my;
b. Klik pada Daftar eSILA-ID (sekiranya masih belum mempunyai kata laluan);
c. Log-in, klik pada tab Pengajian
d. Klik pada menu Lapor Diri Tamat Pengajian, isi semua maklumat dan klik Hantar Permohonan;
e. Lampirkan dokumen sokongan berikut:
    i. Salinan Ijazah/ Surat Pengesahan Senat Tamat Belajar;
    ii. Salinan transkrip peperiksaan; dan
    iii. Bukti permohonan pekerjaan dengan Pihak Berkuasa Melantik (contoh: Suruhanjaya Perkhidmatan Awam).

14. Bagaimana cara untuk saya memohon penangguhan balik ke Malaysia bagi tujuan bekerja di luar negara?

a. Pelajar perlu memohon melalui Sistem MySELF.

b. Boleh rujuk soalan lazim seperti di bawah untuk memberi lebih kefahaman sebelum memohon penangguhan balik bagi tujuan bekerja di luar negara.


Kenaikan Elaun Sara Hidup

A. Kenaikan Elaun Sara Hidup Pelajar Tajaan JPA Dalam dan Luar Negara (kecuali pelajar Ijazah Pertama di United Kingdom)

1. Bilakah kadar ESH pelajar tajaan JPA dinaikkan?

Kadar baharu berkuatkuasa mulai 1 Julai 2023.

2. Berapa orang pelajar yang terlibat dengan kenaikan kadar ini?

43,595 pelajar di peringkat persediaan hingga Ijazah Lanjutan di dalam dan luar negara (Latihan Sebelum Perkhidmatan).

3. Berapa jumlah kenaikan ESH yang diluluskan sebulan?
Dalam Negara Luar Negara
+RM 100 + 15%
4. Apakah elaun yang disediakan oleh pihak JPA?
Dalam Negara Kadar Luar Negara
UK Amerika Lain-Lain
Lama A & B A & B A, B & C Tiada Perubahan
Baharu A Sahaja A Sahaja A & B Sahaja Tiada Perubahan
5. Adakah kenaikan ini melibatkan pegawai tajaan JPA di bawah Program Latihan Dalam Perkhidmatan?

Kenaikan ini tidak termasuk pegawai tajaan JPA di bawah Program Latihan Dalam Perkhidmatan.


Kenaikan Elaun Sara Hidup

B. Kenaikan Elaun Sara Hidup Pelajar Ijazah Pertama Tajaan JPA di United Kingdom


MODEL BAHARU PENAJAAN (PBU AKADEMIK)

UMUM

1. Apakah maksud Pinjaman Boleh Ubah Berasaskan Merit Akademik (PBU Akademik)?

Bentuk penajaan secara pinjaman boleh ubah yang ditawarkan kepada pelajar. Pengurangan atau pengecualian bayaran balik pinjaman adalah berdasarkan pencapaian akademik akhir atau berkhidmat dengan sektor awam.

2. Apakah peringkat pengajian yang ditaja menggunakan PBU Akademik ini?

Peringkat pengajian yang ditaja adalah Ijazah Pertama dan Ijazah Lanjutan.

4. Apakah yang dimaksudkan dengan istilah “setara” dalam kriteria pengurangan bayaran balik pinjaman berdasarkan PNGK akhir? Sebagai contoh, PNGK akhir 3.00 atau “setara”?

“Setara” bermaksud gred yang ditentukan berdasarkan penyetaraan JPA bagi institusi yang tidak mengguna pakai sistem penggredan PNGK. Kebanyakan institusi yang terlibat adalah institusi di luar negara yang mengguna pakai sistem penggredan yang pelbagai, dan juga beberapa institusi dalam negara. Penyetaraan penggredan ini diwujudkan dan dilaksanakan oleh JPA bagi urusan penajaan sahaja dan bukan untuk tujuan pelantikan ke perkhidmatan awam atau lain-lain.

5. Bagaimana pelajar boleh mendapatkan maklumat mengenai penyetaraan penggredan tersebut?

Pelajar yang akan ditaja untuk mengikuti pengajian di institusi terlibat akan dimaklumkan mengenai penyetaraan gred ini dalam surat tawaran.

6. Apakah yang dimaksudkan dengan Sektor Awam?

Sektor Awam adalah merujuk kepada Perkhidmatan Awam Persekutuan dan Negeri, Jabatan/Agensi Kerajaan Persekutuan, Jabatan/Agensi Kerajaan Negeri, Badan Berkanun Persekutuan dan Negeri, dan Kerajaan Tempatan.

7. Apakah yang dimaksudkan dengan “dilantik berkhidmat dalam Sektor Awam dengan kelayakan setaraf” bagi kategori pelajar bukan perubatan, pergigian dan farmasi?

Dilantik oleh Pihak Berkuasa Melantik (PBM) dalam apa-apa skim perkhidmatan dalam Sektor Awam yang mengguna pakai kelayakan masuk sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda. Contoh jawatan adalah seperti Pegawai Tadbir Gred N9, Penguasa Imigresen Gred KP9, Eksekutif Hasil E1 dan lain-lain seumpamanya.

9. Adakah pelantikan secara sementara seperti Personel MySTEP Setaraf ljazah Sarjana Muda memenuhi syarat “dilantik berkhidmat dalam Sektor Awam dengan kelayakan setaraf”?

Tidak, kerana tidak memenuhi syarat “dilantik berkhidmat dalam Sektor Awam dengan kelayakan setaraf” kerana pelantikan tersebut bukan pelantikan oleh PBM dan tidak termasuk dalam mana-mana skim perkhidmatan yang berkuat kuasa.

10. Bilakah model PBU Akademik ini akan bermula?

Mulai 1 Jun 2025 dan terpakai secara automatik kepada semua pelajar tajaan baharu.

11. Saya telah memohon untuk PIDN 2025. Semasa iklan, JPA maklumkan model pinjaman ialah PBU Merit Tempat Berkhidmat. Jika saya berjaya, saya akan ditawarkan penajaan di bawah model mana?

PBU Akademik. Pelajar yang ditawarkan penajaan bagi program-program penajaan Latihan Sebelum Perkhidmatan JPA mulai 1 Jun 2025 adalah mengguna pakai model PBU Akademik, kecuali Program Dermasiswa B40.


PELAJAR TAJAAN SELAIN BIDANG KRITIKAL

12. Apakah kriteria yang ditetapkan bagi pelajar mendapat pengurangan/pengecualian bayaran balik bagi pelajar selain bidang perubatan, pergigian dan farmasi?
  1. bayaran balik sebanyak 5% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar tamat jaya pengajian tanpa pelanjutan dan mendapat PNGK akhir 3.75 hingga 4.00 atau setara.
  2. bayaran balik sebanyak 10% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar tamat jaya pengajian tanpa pelanjutan dan mendapat PNGK akhir 3.50 hingga 3.74 atau setara.
  3. bayaran balik sebanyak 15% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar tamat jaya pengajian tanpa pelanjutan dan mendapat PNGK akhir 3.00 hingga 3.49 atau setara.
  4. bayaran balik sebanyak 20% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar tamat jaya pengajian dengan pelanjutan dan mendapat PNGK akhir sekurang-kurangnya 3.00 atau setara.
  5. bayaran balik sebanyak 100% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar mendapat PNGK akhir di bawah 3.00 atau setara atau Gagal pengajian.
  6. dikecualikan bayaran balik baki nilai pinjaman sekiranya pelajar tamat jaya pengajian dan dilantik dalam Sektor Awam dengan kelayakan yang setaraf.
  7. Kemudahan ini turut terpakai kepada pelajar Ijazah Lanjutan yang pencapaian akademik ditentukan berdasarkan PNGK.
13. Apakah kriteria yang ditetapkan bagi pelajar mendapat pengurangan bayaran balik bagi pelajar peringkat Ijazah Lanjutan iaitu Sarjana (Penyelidikan) dan Ijazah Kedoktoran (PhD)?
  1. bayaran balik sebanyak 10% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar Sarjana Penyelidikan/ PhD tamat pengajian dengan jaya tanpa pelanjutan dan Lulus pengajian;
  2. bayaran balik sebanyak 20% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar Sarjana Penyelidikan/ PhD tamat pengajian dengan jaya dengan pelanjutan dan Lulus pengajian;
  3. bayaran balik sebanyak 100% daripada jumlah pinjaman sekiranya pelajar mendapat PNGK akhir di bawah 3.00 atau setara atau Gagal pengajian.
  4. dikecualikan bayaran balik baki nilai pinjaman sekiranya pelajar tamat jaya pengajian dan dilantik dalam Sektor Awam dengan kelayakan yang setaraf.
14. Berapa kali pelajar selain bidang perubatan, pergigian dan farmasi boleh menikmati kemudahan bayaran balik di bawah PBU Akademik ini?

Dua kali.

Kali pertama, kemudahan pengurangan bayaran balik akan diberikan berdasarkan pencapaian akhir akademik pelajar.

Kali kedua sekiranya selepas itu pelajar dilantik berkhidmat dalam Sektor Awam dengan kelayakan setaraf, pelajar boleh memohon untuk dikecualikan bayaran balik atas baki nilai pinjaman.


PELAJAR BIDANG KRITIKAL (PERUBATAN, PERGIGIAN DAN FARMASI)

15. Apakah kriteria yang ditetapkan bagi pelajar bidang perubatan, pergigian dan farmasi mendapat pengecualian bayaran balik pinjaman?

Pelajar bidang perubatan, pergigian dan farmasi layak diberikan pengecualian penuh bayaran balik pinjaman sekiranya tamat jaya pengajian (dengan atau tanpa pelanjutan) dan memenuhi ikatan kontrak berkhidmat dalam Sektor Awam.

 

Pelajar tiga bidang ini yang mendapat PNGK akhir di bawah 3.00/setara atau Gagal pengajian atau gagal memenuhi tempoh ikatan kontrak berkhidmat dengan Sektor Awam, perlu membayar balik sepenuhnya nilai pinjaman dan tiada sebarang pengurangan diberikan serta tidak lagi terikat untuk melaksanakan ikatan kontrak berkhidmat dengan Sektor Awam. 

 

Pengurangan bayaran balik pinjaman berdasarkan prestasi akademik tidak terpakai kepada pelajar bidang perubatan, pergigian dan farmasi.

16. Apakah rasional pelajar perubatan, pergigian dan farmasi disyaratkan untuk berkhidmat dalam Sektor Awam?

Tujuan utama JPA menaja pelajar bidang perubatan, pergigian dan farmasi di bawah model PBU Akademik adalah untuk menyediakan guna tenaga yang diperlukan dalam ketiga-tiga bidang ini di sektor awam. Ketiga-tiga bidang ini merupakan bidang kritikal yang memberi impak kepada penyampaian perkhidmatan Kerajaan.

17. Berapakah tempoh ikatan kontrak berkhidmat dengan Sektor Awam yang ditetapkan kepada pelajar perubatan, pergigian dan farmasi?

Tempoh ikatan kontrak berkhidmat dengan Sektor Awam ditetapkan seperti berikut:

Perubatan : 5 tahun (Latihan Siswazah & Khidmat Wajib)

Pergigian : 3 tahun (Khidmat Wajib)

Farmasi : 3 tahun (Latihan Provisional & Khidmat Wajib)

 

Tempoh ikatan kontrak yang ditetapkan perlu dilengkapkan sepenuhnya secara berterusan (tanpa terputus).

18. Adakah pelajar pergigian dan farmasi yang melaksanakan latihan siswazah/khidmat wajib di fasiliti swasta akan dikira sebagai memenuhi tempoh ikatan kontrak berkhidmat dalam Sektor Awam?

Tidak. Pelajar pergigian dan farmasi yang tamat jaya pengajian dan melaksanakan latihan siswazah/khidmat wajib di fasiliti swasta dikira melanggar syarat penajaan dan perlu membayar balik sepenuhnya nilai pinjaman.

19. Apa akan berlaku sekiranya pelajar perubatan, pergigian dan farmasi tidak memenuhi tempoh ikatan kontrak berkhidmat yang ditetapkan?

Pelajar dianggap melanggar syarat penajaan dan perlu membayar balik sepenuhnya nilai pinjaman.

20. Adakah tempoh ikatan kontrak berkhidmat dalam Sektor Awam bagi pelajar perubatan, pergigian dan farmasi boleh dipendekkan sekiranya pelajar tamat pengajian lebih awal?

Tempoh ikatan kontrak berkhidmat yang ditetapkan semasa perjanjian ditandatangani adalah kekal dan tidak berubah walaupun pelajar tamat pengajian lebih awal atau tamat pengajian dengan pelanjutan.

PELAJAR PBU 2016 (TELAH TAMAT PENGAJIAN)

UMUM - YANG LAYAK MEMILIH OPSYEN

1. Apakah perbezaan antara model PBU 2016 (Merit Tempat Berkhidmat) dengan PBU Akademik?

Kemudahan pengecualian/ pengurangan di bawah PBU Merit Tempat Berkhidmat adalah berdasarkan sektor pekerjaan pelajar. Bagi PBU Akademik, kemudahan pengurangan bayaran balik adalah berdasarkan prestasi akademik, manakala pengecualian bayaran balik pula diberikan berdasarkan perkhidmatan dalam Sektor Awam.

2. Siapakah yang layak memohon opsyen PBU Akademik?

Anda LAYAK memohon jika anda tergolong dalam salah satu kategori berikut:

  • Masih dalam tempoh pengajian;
  • Sedang membuat bayaran balik pinjaman; atau
  • Sedang menunaikan ikatan kontrak berkhidmat.

Namun, anda TIDAK LAYAK memohon jika:

  • Telah selesai membuat bayaran balik PBU 2016; atau
  • Penajaan anda telah ditamatkan disebabkan pelanggaran syarat-syarat perjanjian PBU 2016.
3. Sekiranya ditaja di 2 peringkat pengajian berbeza iaitu Ijazah Sarjana Muda dan Ijazah Sarjana, adakah kemudahan bayaran balik akan diberikan bagi kedua-dua peringkat pengajian?

Kemudahan bayaran balik akan diberikan secara berasingan (bukan sekaligus).

 

Sebagai contoh, sekiranya pada peringkat Ijazah Sarjana Muda pelajar mendapat PNGK 3.20 tanpa pelanjutan, maka pelajar perlu membayar balik 15% daripada nilai pinjaman yang diterima di peringkat Ijazah Sarjana Muda. Manakala di peringkat Ijazah Sarjana pula pelajar mendapat PNGK 3.10 dengan pelanjutan, maka pelajar perlu membayar balik 20% daripada nilai pinjaman yang diterima di peringkat Ijazah Sarjana.

4. Sekiranya pelajar melanjutkan pengajian Ijazah Lanjutan, adakah dibenarkan penangguhan bayaran balik pinjaman di peringkat Ijazah Sarjana Muda sehingga pelajar menyambung pengajian ke peringkat Ijazah Lanjutan?

Tidak. Pelajar tidak dibenarkan menangguhkan bayaran balik pinjaman sekiranya melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi dan masih perlu membayar balik pinjaman. Namun begitu, pelajar boleh memohon penjadualan semula bayaran secara ansuran bulanan.

5. Apakah syarat untuk layak mendapat pengecualian bayaran balik bagi pelajar bidang perubatan, pergigian dan farmasi?

Anda perlu:

  1. Tamat pengajian dengan jayanya (sama ada tanpa atau dengan pelanjutan); dan
  2. Menunaikan ikatan kontrak berkhidmat dalam Sektor Awam secara berterusan mengikut tempoh berikut:

Perubatan: 5 tahun (latihan siswazah & khidmat wajib)

Pergigian: 3 tahun (khidmat wajib)

Farmasi: 3 tahun (latihan provisional & khidmat wajib)

6. Sekiranya pelajar pergigian telah berkhidmat untuk setahun dalam sektor awam, meletak jawatan (untuk berkhidmat di sektor swasta) dan kemudian dilantik semula dalam sektor awam untuk tempoh 2 tahun, adakah perkhidmatan saya dikira lengkap untuk pengecualian bayaran balik?

Tidak.  Tempoh ikatan kontrak yang ditetapkan perlu dilengkapkan sepenuhnya secara berterusan (tanpa terputus) bagi melayakkan pelajar menikmati kemudahan pengecualian penuh bayaran balik.


 
OPSYEN / PERJANJIAN

8. Bilakah pelajar tajaan PBU 2016 boleh memohon opsyen untuk memilih bertukar kepada PBU Akademik?

Penawaran opsyen akan bermula pada 1 Januari 2026. Sila rujuk maklumat terkini dari semasa ke semasa di laman sesawang https://penajaan.jpa.gov.my/

9. Pelajar terlupa untuk memohon dalam tempoh yang ditetapkan. Adakah masih ada ruang untuk rayuan opsyen untuk memilih bertukar kepada PBU Akademik?

Tidak. Pelajar yang tidak mengembalikan borang opsyen dalam tempoh masa  yang ditetapkan dianggap telah menolak opsyen.

10. Adakah masih ada peluang untuk pelajar yang berada dalam keadaan tidak sedarkan diri/koma semasa tempoh opsyen untuk memilih bertukar kepada PBU Akademik setelah kembali sedarkan diri dari koma?

Bagi pelajar yang tidak berkeupayaan untuk membuat permohonan dan memuktamadkan opsyen atas sebab-sebab munasabah seperti sakit, tidak sedarkan diri, koma atau apa-apa keadaan seumpamanya dalam tempoh opsyen, maka permohonan opsyen boleh dibuat pada bila-bila masa setelah pelajar kembali berupaya untuk berbuat demikian, tertakluk kepada penajaan atau perjanjian pelajar masih berkuat kuasa.

(Pelajar wajib mengemukakan Laporan Pakar Perubatan bagi tujuan pengesahan).

14. Adakah pelajar perlu mendapatkan tandatangan penjamin untuk bertukar kepada model PBU Akademik ini?

Ya. Penjamin juga perlu menandatangani perjanjian baharu bagi opsyen yang dimohon, sekiranya diluluskan.

15. Adakah saya perlu membayar sebarang kos sekiranya saya menerima opsyen PBU Akademik?

Ya. Terdapat bayaran duti setem yang perlu dijelaskan sekiranya menerima opsyen PBU Akademik. Kaedah pembayaran akan dimaklumkan dari semasa ke semasa melalui portal penajaan JPA.


KUTIPAN/ BAYARAN BALIK PINJAMAN

16. Sekiranya pelajar sedang membuat bayaran balik pinjaman dan ingin menukar kepada model PBU Akademik. Apa yang patut pelajar lakukan?

Sila rujuk portal MySELF untuk semakan baki nilai pinjaman / tunggakan dan pastikan tiada tunggakan bayaran.

17. Pelajar telah tamat pengajian tetapi belum mendapat apa-apa notis atau arahan untuk membayar balik dan ingin menukar kepada model PBU Akademik. Apa yang pelajar patut lakukan?

Pelajar perlu memohon opsyen PBU Akademik dalam tempoh yang telah ditetapkan. Sila layari portal penajaan JPA dari semasa ke semasa.

19. Pelajar telah menerima Notis Tuntutan dan mempunyai tunggakan yang perlu diselesaikan. Mengikut pengiraannya, sekiranya pelajar melangsaikan jumlah tunggakan, beliau telah membayar melebihi jumlah yang perlu dibayar setelah diberikan diskaun berdasarkan Merit Akademik (PNGK) yang diperolehi. Adakah pelajar masih perlu menjelaskan jumlah tertunggak atau hanya bayar mengikut kadar setelah diskaun?

Pelajar masih perlu melangsaikan jumlah tunggakan berdasarkan nilai tunggakan terkini.

 

Sebagai contoh, Nilai Pinjaman Asal di bawah PBU 2016 adalah sebanyak RM50,000.00 dan bayaran tertunggak pada 1 Jun 2025 adalah sebanyak RM3,000.00. Pelajar berjaya mendapat PNGK 3.77 di akhir pengajian, maka  jumlah setelah diskaun berdasarkan PBU Akademik adalah RM2,500.00.

 

Pelajar perlu melangsaikan tunggakan RM3,000.00 tersebut sebelum layak dipertimbangkan untuk penukaran opsyen kepada PBU Akademik. Dalam kes ini, lebihan bayaran tidak berlaku memandangkan tunggakan tersebut adalah di bawah model PBU 2016 dan PBU Akademik hanya berkuat kuasa mulai 1 Jun 2025.

14. Adakah pelajar perlu mendapatkan tandatangan penjamin untuk bertukar kepada model PBU Akademik ini?

Ya. Penjamin juga perlu menandatangani perjanjian baharu bagi opsyen yang dimohon, sekiranya diluluskan.

15. Adakah saya perlu membayar sebarang kos sekiranya saya menerima opsyen PBU Akademik?

Ya. Terdapat bayaran duti setem yang perlu dijelaskan sekiranya menerima opsyen PBU Akademik. Kaedah pembayaran akan dimaklumkan dari semasa ke semasa melalui portal penajaan JPA.

PELAJAR PBU 2016 (MASIH DALAM PENGAJIAN)

UMUM

2. Sekiranya pelajar memohon dan diluluskan untuk mengikuti Program Mobiliti, adakah tempoh tersebut dikira sebagai pelanjutan?

Pelajar yang menyertai Program Mobiliti dengan kelulusan JPA yang menyebabkan pertambahan tempoh pengajian tidak dikelaskan di bawah kategori pelanjutan, sebaliknya pelajar perlu memohon pindaan tempoh penajaan bagi melayakkan pelajar menikmati kemudahan pengurangan/ pengecualian bayaran balik di bawah PBU Akademik.

3. Sekiranya pelajar menghadapi masalah kesihatan semasa dalam pengajian. Apakah yang perlu pelajar lakukan?

Sekiranya masalah kesihatan pelajar menyebabkan perubahan kepada tempoh pengajian yang ditaja, pelajar perlu memohon pindaan tempoh pengajian untuk  melayakkan pelajar menikmati kemudahan pengurangan/ pengecualian bayaran balik di bawah PBU Akademik.

LAPOR DIRI

5. Apakah yang perlu dilakukan oleh pelajar setelah tamat pengajian?

Pelajar dikehendaki melaporkan diri melalui sistem MySELF dalam tempoh 30 hari selepas menamatkan pengajian sama ada dengan jayanya atau tidak.

Kaedah lapor diri adalah secara dalam talian, seperti berikut:

  1. Taiphttps://myself.jpa.gov.my/
  2. Log masuk, Klik pada tab Pengajian
  3. Klik pada sub-navigasi Lapor Diri Tamat Pengajian
  4. Isi semua maklumat dan klik Hantar Permohonan
6. Apakah dokumen yang perlu dikemukakan semasa mengisi permohonan Lapor Diri Tamat Pengajian secara online?

Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan adalah:

  1. Salinan Transkrip Penuh;
  2. Salinan sijil/ skrol Sarjana Muda / Sarjana / Ijazah kedoktoran atau surat pengesahan tamat pengajian daripada institusi pengajian;
  3. Bagi bidang perubatan, pergigian dan farmasi: Bukti permohonan jawatan dengan Pihak Berkuasa Melantik dan pendaftaran dengan Badan Profesional berkaitan.
7. Apakah yang dimaksudkan dengan Lengkap Lapor Diri?

Lengkap lapor diri bermaksud pihak JPA telah mengesahkan semua dokumen yang dikemukakan melalui kaedah yang ditetapkan oleh Kerajaan, dan status Pengajian yang dipaparkan dalam sistem MySELF adalah ‘TAMAT PENGAJIAN DENGAN JAYA’.

8. Apakah yang dimaksudkan dengan Lapor Diri KIV?

Urusan lapor diri belum lengkap dan memerlukan tindakan lanjut yang disebabkan oleh:

  1. Dokumen tidak dimuat naik dengan lengkap/ dokumen melebihi saiz muat naik yang dibenarkan;
  2. Fail korup atau tidak boleh dibuka; dan/ atau
  3. Dokumen dan maklumat lapor diri memerlukan semakan lanjut sebelum disahkan oleh JPA.
9. Apakah yang dimaksudkan dengan Gagal Lapor Diri?

Gagal Lapor Diri bermaksud pelajar tidak pernah melapor diri kepada JPA walaupun telah tamat pengajian, dan dianggap melanggar syarat perjanjian.

SISTEM

PELAJAR BAHARU

1. Bagaimanakah bayaran duti setem boleh dibuat?

Nilai duti setem akan ditolak melalui Elaun Sara Hidup (ESH) yang akan diterima oleh pelajar.

2. Adakah pelajar dan penjamin perlu menandatangani dokumen perjanjian baharu PBU Akademik?

Ya. Dokumen perjanjian ditandatangani secara digital melalui sistem ePROMISE.

3. Adakah perjanjian perlu dicetak dan ditandatangan hidup?

Tidak. Perjanjian hanya perlu ditandatangan secara digital melalui sistem ePROMISE.

4. Adakah perjanjian yang telah lengkap ditandatangan perlu dicetak dan dihantar kepada JPA

Tidak. Walau bagaimanapun, pelajar dinasihatkan untuk memuat turun dan menyimpan perjanjian yang telah lengkap ditandatangan sebagai rujukan.

5. Saya tidak menerima e-mel pengaktifan selepas mendaftar. Apa perlu saya lakukan?

E-mel pengaktifan akan dihantar secara automatik kepada e-mel yang didaftarkan selepas pendaftaran akaun berjaya dilakukan. Pelajar dikehendaki menyemak ruangan e-mel “Spam” atau “Junk Mail” sekiranya masih tidak menerima e-mel dalam tempoh 5 minit.

 

Sekiranya pelajar tidak menerima e-mel pengaktifan, pelajar boleh klik pada butang 'Masalah Log Masuk' pada halaman utama untuk memohon e-mel pengaktifan semula. Sila hubungi Pentadbir Sistem melalui emel (Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.) sekiranya terdapat sebarang masalah.

6. Saya gagal melakukan verifikasi kad pengenalan semasa permohonan eKYC. Apa yang perlu saya lakukan?

Sila pastikan pelajar/ penjamin berada di ruangan yang mempunyai pencahayaan yang baik bagi memudahkan proses verifikasi wajah. Sekiranya masih gagal setelah tiga kali percubaan, pengesahan secara manual akan dilaksanakan dan proses kelulusan akan mengambil masa 3 - 5 hari bekerja. Sila hubungi Pentadbir Sistem melalui emel (Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.) sekiranya terdapat sebarang masalah.

7. Adakah pelajar dan penjamin perlu melaksanakan proses pengesahan eKYC?

Ya. Pelajar dan penjamin perlu mendaftar secara berasingan.

9. Berapa lamakah tempoh masa Sistem ePROMISE boleh diakses selepas pendaftaran?

Sistem ePROMISE hanya boleh diakses dalam tempoh 90 hari sahaja selepas akaun yang didaftarkan diaktifkan.

10. Berapa lamakah tempoh masa yang diambil untuk Pihak Kerajaan menandatangani perjanjian dan bagaimanakah caranya untuk saya mengetahui bahawa perjanjian saya telah ditandatangan oleh Pihak Kerajaan?

Tempoh masa untuk pegawai Kerajaan menandatangani perjanjian adalah minimum 1 bulan dari tarikh pelajar dan penjamin lengkap menandatangani perjanjian tanpa sebarang kesilapan maklumat. E-mel notifikasi akan dihantar ke alamat e-mel berdaftar untuk memaklumkan perjanjian telah lengkap ditandatangan.